Medžioklės reikmenys

„Geležinis arklys“ briedžiui0

Nuotrauka: iš archyvo

Kiekvienas medžiotojas žino, kad sumedžioti laimikį prie pat kelio – tai praktiškai kaip loterijoje išlošti automobilį. Kuo giliau į tankmę ir kitas žmogui ne taip prieinamas vietas, tuo viltis sėkmingai sumedžioti laimikį yra didesnė. Vis dėlto didelį laimikį išgabenti iki pirminio apdorojimo vietos dažnai virsta kone neįmanoma misija, ypač kai medžiotojų nedaug ir su didesne technika sumedžiojimo vietos pasiekti neįmanoma.

Realybėje vakare sumedžiotą briedį medžiotojai kartais iki pat aušros bando ištraukti iki kelio, esančio už poros kilometrų. Vienam kitam vyrui, pervertinusiam savo galimybes, kartais tai baigiasi vizitu pas traumatologą ir ilgu patemptos nugaros ar kelių raiščių gydymu. Aišku, yra ir kita galimybė – sumedžiotą gyvūną padalyti į gabalus ir išnešti nepersistengiant, bet šiuo atveju reikia pagalvoti, kad laimikį gali tekti doroti purvinoje ir tam ne itin tinkamoje vietoje.

Šiaurės šalyse medžiodami kolegos pastebėjo, kad vietiniai didesniam gyvūnui gabenti naudoja nedidelį vikšrinį vilkiką, kuriuo sumedžiotą briedį galima be pastangų pervežti ne tik per kelmus ir šakų krūvas proskynose, bet ir per klampias vietas, kur paties kojos grimzta beveik iki kelių.

Švedijoje gaminamą „plieninį arklį“ Lennartsfors Iron Horse 2090 Classic parduoda Latvijos miško ir sodo technikos parduotuvė parki.lv. Tik įrenginio kaina didoka – pritaikytas medžioklės reikmėms kainuoja kiek daugiau nei 12 000 eurų.

Realybėje vakare sumedžiotą briedį medžiotojai kartais iki pat aušros bando ištraukti iki kelio, esančio už poros kilometrų.

Įmonės miško reikalų specialistas Indrikis Jermakas pasakoja, kad, nepaisant didelės kainos, per metus parduodami du tokie įrenginiai:
„Vietos medžiotojai yra pasirengę daryti viską, kad tik nereikėtų mokėti už patogumus, net aimanuoti dėl skaudančių nugarų. Vis dėlto paskaičiavus, kiek, gavus rimtą traumą, kainuoja pasveikti, jeigu tai apskritai įmanoma, kaina visai nebeatrodo tokia didelė. Taip pat toks įrenginys reikalingas kiekvienam medžiotojui atskirai.

Iron Horse yra mobili platforma su varikliu ir vikšrais. Prireikus galima uždėti įvairių papildomų įtaisų – priekabą ir laikiklių skirtingiems kroviniams, ypač medienai, taip pat yra speciali priekaba sumedžiotam gyvūnui. Įrenginyje yra ir motorinė, ir rankinė gervė.

Vikšrinį vilkiką galima vesti einant priekyje ir iš paskos. Taip pat jį galima apsukti, kad judėtų priešinga kryptimi praktiškai iš vietos.

„Geležinį arklį“ gamina nedidelė Švedijos įmonė Lennartsfors. Jos darbuotojai yra medžiotojai, kurie medžioja šiaurėje nedidelėmis grupėmis ir kuriems tenka laimikį gabenti didelius atstumus bekelės sąlygomis.

Galingesnės plento versijos vilkiko krova yra net 1,2 tonos. Pats įrenginys sveria 400 kg, ir su 500 kg kroviniu kiekvieną dirvožemio kvadratinį centimetrą jis spaudžia tik 150 g svoriu. Klampynėje, kur žmogus įgrimztų iki kelių, šis agregatas išvažiuoja be problemų. Daugiau nei du trečdalius apačios ploto užima vikšrai.

„Geležinį arklį“ galima įkelti į džipo krovinio skyrių, bet kurią šiuolaikinio automobilio priekabą ar krovininį autobusiuką.
Kalbant apie aukštą įrenginio kainą, galima paieškoti ir ko nors pigesnio. Artimiausia galimybė – vikšrinis keturratis. Vis dėlto už galingą, briedį patempti galintį žinomų firmų produktą reikės mokėti apie 9000 eurų. Kiekvieno rato vikšriniai blokai kainuos dar 1000 eurų. Be to, sprendžiant iš forumuose randamų tokių transporto priemonių aprašų, gilesni grioviai ir kelmuotos proskynos tokiam keturračiui gali būti neįveikiamos kliūtys.“

***
Švedų specialistų sukurta technika nepriekaištinga, kandžiojasi tik jos kaina. Vis dėlto gerai pagalvojus, nieko sudėtingo nėra – reikia vieno 5,5 arklio galių motoro. Suvirinti atitinkamą rėmą irgi nebūtų itin sunku. Pakabai nereikia amortizatorių ir spyruoklių, nes judėjimo greitis nedidelis. Pasikapsčius žemės ūkio technikoje, tikrai galima rasti atraminių ratukų ir guminių vikšrų.

Sudėtingiausias įrenginio mazgas yra sankaba, kuri variklio galią gali perduoti ir kartu abiem vikšrams, ir atskirai, nes tai yra vienintelis būdas vilkikui apsisukti. Jeigu išspręstumėte šią techninę problemą, patys turėtumėte savo „krūmų arklį“ ir sutaupytumėte ne vieną tūkstantį!

Prenumeruokite žurnalą tiesiogiai internetu!

Susiję straipsniai

Naująjį žurnalo numerį jau galima įsigyti spaudos vietose ir internete!

LA.lv